زانو بند طبی (بریس و ارتز زانو) و انواع آن

1070
درمان زانو و پای پرانتزی با ورزش و حرکات اصلاحی
December 3, 2016
ll2
آرتروز گردن؛ علت، علایم و درمان بدون جراحی
December 3, 2016
zt

ترمیم برخی از آسیب‌دیدگی‌ها به ویژه در زانو نیاز به بی‌حرکت کردن مفصل برای یک دوره زمانی مشخص دارند. این موارد شامل آسیب‌دیدگی‌های ناشی از وارد شدن ضربه همچون شکستگی و نیز جوش خوردن استخوان پس از عمل جراحی است. به این ترتیب بی‌حرکت کردن مفصل باعث می‌شود محل آسیب‌دیدگی حرکت‌های کنترل شده داشته و امکان ترمیم سریع و مناسب آن فراهم شود. بدون بی‌حرکت کردن، همواره ممکن است در نتیجه فعالیت‌های روزمره فشار بیش از حد وارد شده و آسیب‌دیدگی تشدید گردد.

هنگامی که درد در هر یک از مفاصل بدن ایجاد شود، تشخیص دقیق علت ایجاد آسیب‌دیدگی در تعیین نیاز به استفاده از صدها نوع مختلف از زانوبندها و بریس‌های زانو وجود دارند که برای تعیین بهترین نوع آن برای شما، حتماً باید بررسی‌هایی بر روی شما انجام شود. زانوبندها از نظرمیزان پایداری و حمایتی که برای مفصل زانو تأمین می‌کنند و نیز از لحاظ مکانیسم حمایت از زانو، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. همچنین جنس مواد به کار رفته در ساخت آنها و نهایتاً قیمت آنها نیز تا حد بسیار زیادی متفاوت است.

متخصصین کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی پیشگام ا تجربه فراوان خود در زمینه تجویز انواع زانوبند، بهترین گزینه را به شما معرفی خواهند کرد. با مراجعه به کلینیک میتوانید از درمانهای دیگری نیز از جمله اوزون درمانی، پی آر پی، شاک ویو، فیزیوتراپی، ورزش، ماساژ، الکتروتراپی، اولتراسوند و طب سوزنی توسط متخصصین ما بهره مند شوید. جهت اطلاع از ساعات کاری کلینیک می‌توانید با شماره‌ ۰۲۱۶۶۵۷۶۹۹۱ تماس حاصل نمایید.

بریس زانو چه کاری انجام می‌دهد؟


یک بریس زانو می‌تواند بسته به نوع مشکل خاصی که با هدف بهبود آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، کارکردها و فواید متعددی داشته باشد. اگر شما از عارضه نیمه دررفتگی کشکک زانو رنج می‌برید، زانوبند می‌تواند کشکک زانوی شما را در هنگام راه رفتن، دویدن و فعالیت‌های ورزشی، در جایگاه صحیح خود نگه دارد. همچنین زانوبند می‌تواند به افزایش پایداری مفصل زانو بعد از جراحی‌هایی از قبیل ترمیم پارگی منیسک یا ترمیم پارگی رباط صلیبی قدامی کمک نماید. علاوه بر آن از بری زانو می‌توان به منظور پایدار نگه داشتن مفصل زانو در طی مراحل اولیه درمان یک شکستگی استفاده کرد.

انواع بریس‌های زانو


بریس‌های زانو برای بیمارانی طراحی شده که دچار مشکلات مختلف همچون آرتروز زانو و درد در ناحیه جلوی زانو هستند. این نوع از بریس‌ها می‌توانند موقعیت زانو را در محل تثبیت و بی‌حرکت کنند.

بریس زانوی کاهش دهنده فشار (unloader)

36

این نوع بریس‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که با نیروی ناشی از فشار از خارج باعث کاهش فشار وارد شده به بخش‌های مختلف زانو و کاهش درد در نواحی مربوط به آن می‌شود. این نوع از بریس معمولاً زمانی استفاده می‌شود که شواهد رادیوگرافی نشان دهنده ابتلای فرد به آرتروز زانو و مشکلات مربوط به خمیدگی پا باشد.

این روش محافظه‌کارانه می‌تواند زمان لازم را برای بیمار قبل از نیاز به انجام عمل جراحی آرتروپلاستی فراهم کند. علاوه بر این از این نوع بریس در هنگامی استفاده می‌شود که فرد برای انجام عمل جراحی از آمادگی لازم برخوردار نباشد.

بریس مخصوص درد در ناحیه جلوی زانو

37

درد در ناحیه جلوی زانو یک مشکل عادی در بین افراد جوان و نیز ورزشکاران است. این نوع بریس‌ها برای رفع اکثر مشکلات ایجاد شده در این رابطه مناسب بوده و این مشکلات اغلب تحت عنوان نارسایی مفصل کشکک شناخته می‌شوند. معمولاً، این بریس‌ها از نئوپرن یا یک ماده ارتجاعی مشابه آن ساخته می‌شوند و این ماده می‌تواند کشش اضافی و حمایت مناسب برای عملکرد استخوان کشکک فراهم کند. این نوع محافظ‌ها می‌توانند گرد، C شکل، J شکل، یا H شکل باشند و به نگه داشتن استخوان کشکک در حفره استخوان کمک کنند.

ثابت کننده زانو

38

بی‌حرکت کردن کامل مفصل زانو برای یک دوره مشخص معمولاً برای بیماران دچار خشکی زانو، آتروفی عضله، و درد مزمن زانو مناسب نیست. به هر حال، در این رابطه موارد استثنای مشخص وجود دارد. موارد استفاده از ثابت کننده مفصل شامل پارگی یک‌باره عضله چهار سر ران، پارگی تاندون کشکک، پارگی رباط طرفی میانی، دررفتگی زانو، و نیز تعداد محدودی از سایر آسیب‌دیدگی‌های زانو است.

چه زمانی از بریس زانو استفاده می‌شود؟


برای مشکلات مختلف مفصل زانو به انواع مختلفی از بریس زانو نیاز است. یک متخصص طب فیزیکی ممکن است بعد از جراحی زانو، نوع خاصی از بریس را به شما توصیه کند. بعضی از متخصصین هم ممکن است به جای عمل جراحی پارگی رباط زانو، نوع دیگری از بریس زانو را برای حمایت از آن رباط آسیب‌دیده به شما توصیه کنند. همچنین برای تسکین درد جلوی زانو که انجام ورزش‌های تقویتی و انعطاف‌پذیری زانو تأثیری در تسکین آن نداشته است، ممکن است به نوع دیگری از بریس نیاز داشته باشید. به طور کلی به نظر نمی‌رسد که بریس‌ها کارآیی چندانی در جلوگیری از آسیب‌دیدگی یا مصدومیت از ناحیه زانو داشته باشند. در هرصورت قبل از استفاده از هر نوع بریس زانو، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه باید از بریس زانو استفاده کنم؟


در هنگام ورزش کردن باید مطابق با دستوری که پزشک برای شما مشخص کرده است، از بریس خود استفاده کنید. هنگام بستن یا پوشیدن بریس زانو دقت کنید که لولاهای آن در محل خم شدن زانو قرار بگیرد. زانوبندهای کشی، نواری یا حلقه‌نواری را باید به دور پای خود ببندید. در حین فعالیت خود هم باید مرتباً وضعیت زانوبند را چک کنید و مطمئن شوید که جابه‌جا نشده باشد. به خاطر داشته باشید که اگر بریس زانو به درستی بسته نشده باشد یا جای آن درست نباشد، می‌تواند به جای کمک کردن، به شما آسیب بزند.

برای آنکه بریس زانو حداکثر کارآیی را داشته باشد، باید آن را به هنگام تمامی فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی که خطر آسیب‌دیدگی زانو در جریان آنها وجود دارد، استفاده کنید. ضمناً فراموش نکنید که قبل از شروع هر فعالیت ورزشی، حتماً بدنتان را خوب گرم کنید.

انتخاب بریس زانو با اندازه مناسب


ساده‌ترین راه برای اطمینان از اینکه اندازه بریس زانو برای شما مناسب است آن است که با یک متخصص طب فیزیکی مشورت کنید. اما در صورتی که در منزل هستید، بهترین کار آن است که بر اساس نمودار اندازه که همراه با هر بریس زانو ارائه می‌شود عمل کنید. ورزشکاران می‌توانند قطر مفصل زانوی خود را با استفاده از یک متر نواری اندازه بگیرند و سپس عدد به دست آمده را روی نمودار اندازه بریس زانو پیدا کنند و به راحتی بریس مناسب خود را از روی نمودار انتخاب کنند.

برای امتحان کردن بریس زانو به روش “دو انگشتی” به طریق زیر عمل کنید:

  • بریس را طبق روش معمول، روی زانو بگذارید و بندهای آن را ببندید.
  • دوانگشت خود را زیر بند بریس بکشید.
  • اگر دو انگشت شما به زیر بند نمی‌رود، آن بریس برای شما خیلی تنگ است. بند آن را کمی شل کنید و دوباره امتحان کنید.
  • اگر دو انگشت شما به زیر بند بریس می‌رود و احساس می‌کنید که به اندازه یک انگشت دیگر هم جا دارد، بریس برای شما خیلی شل است. بند را کمی سفت کنید و دوباره امتحان کنید.

این روش دو انگشتی را باید برای همه بندهای اطراف بریس زانو انجام بدهید. اگر همه بندها به شکل صحیح بسته شده باشند، ورزشکار خواهد توانست از خواص درمانی و طبی بریس بهره‌مند شود. اما اگر باز هم احساس ناراحتی می‌کنید و یا مشکل زانوی شما برطرف نمی‌شود، باید با متخصص طب فیزیکی مشورت کنید.

البته حتی در صورتی که بریس به شکل صحیحی بسته شود و کارآیی لازم را داشته باشد، بهبود آسیب‌دیدگی‌های زانو باز هم نیاز به زمان دارد. ورزشکاران باید برای بهبودی سریعتر زانوی آسیب‌دیده خود، درمان‌های فیزیوتراپی را نیز جهت تقویت زانو انجام بدهند.

چگونه باید از بریس زانوی خود مراقبت کنم؟


بریس‌ها اغلب در نتیجه استفاده مداوم، آسیب می‌بینند و فرسوده می‌شوند. شما باید بریس زانوی خود را مرتباً از نظر نشانه‌های فرسودگی و استهلاک، چک کنید. بهتر است زانوبندهای پارچه‌ای را به طور مرتب با آب و صابون بشویید. قسمت‌های فلزی بریس که از زیر پارچه‌ها بیرون‌زده است را باید بپوشانید تا به بدن دیگران آسیبی وارد نکند. برای بهره‌گیری حداکثری از خواص یک بریس زانو، باید پس از فرسوده شدن آن را تعویض کنید. زانوبندها و بریس‌هایی که از مواد بادوام‌تر ساخته شده‌اند ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند، اما مسلماً طول عمر آنها هم بیشتر خواهد بود.