ds1
آرتروز و ساییدگی مفصل زانو: درمان های جدید با ورزش و بدون جراحی
November 19, 2016
40
درمان کمردرد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری
November 21, 2016
tenderness

تورم زانو که  گاهاً به آن  “آب آوردن زانو” نیز گفته می‌شود، در پزشکی با اصطلاح ” اِفوژن” شناخته می‌شود. آب آوردن زانو می‌تواند به علت آسیب‌دیدگی، فشار مفرط به زانو به طور مزمن یا ابتلا به بیماری باشد. ورم زانو ممکن است انعطاف‌پذیری و عملکرد زانو را مختل کند. برای مثال ممکن است شخص متوجه شود که نمی‌تواند زانوی خود را به طور کامل خم کند و از طرف دیگر زمانی که پا در حالت استراحت قرار دارد، خود به خود حدود ۱۵ تا ۲۵ درجه خمیده است.

همیشه مهمترین اصل در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام، ارائه‌ی خدمات درمانی اختصاصی برای هر یک از بیماران بوده است. شکل‌گیری و افتتاح این کلینیک با این هدف و چشم‌انداز بوده است که سلامت زانوی شما با ارائه‌ی بهترین و خدمات درمانی و مراقبتی با سطح استاندارد عالی، تامین شود و بنابراین ما برای رفع تورم زانوی شما با روش‌های نوین فیزیوتراپی، درمان‌های فیزیکی و ماساژدرمانی، به بهترین شکل ممکن به درمان شما می‌پردازیم.

متخصصین و کارکنان این کلینیک خود را آماده‌ی ارائه بهترین خدمات درمانی و مراقبتی متمرکز و اختصاصی برای بیماران مبتلا به مشکلات زانو کرده‌اند. با ایجاد محیطی اختصاصی با هدف رسیدگی به بیماران، تمامی بیماران ما، آن احترام، توجه و خدماتی که شایسته آن هستند را دریافت می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان آب آوردن زانو می‌توانید با تماس حاصل نمایید.

علل تورم زانو


  • آسیب‌دیدگی تروماتیک: یکی از علل شایع تورم زانو، بروز آسیب‌های زانو مانند کشیدگی تاندون‌ها و رباط‌های زانو یا شکستگی زانو است. معمولا بیماران به خوبی به خاطر می‌آورند که چه اتفاقی باعث آسیب‌دیدگی و تورم زانوی آن‌ها شده است اما در برخی موارد نیز حتی آسیب‌های بسیار خفیف که شخص متوجه آن نمی‌شود نیز موجب ورم زانو می‌شوند. شکستگی‌های فشاری در اطراف مفصل زانو نیز به تورم زانو منجر می‌شوند.
  • نقرس: نقرس زمانی ایجاد می‌شود که بلورهای تشکیل شده از اوریک‌اسید در مایع مفصلی تجمع پیدا می‌کنند. اوریک‌اسید ماده‌ای است که در هنگام گوارش غذا تولید می‌شود. بدن ما برای هضم غذا و دفع کردن مواد زائد از بدن موادی مانند اوریک اسید را تولید می‌کند تا مواد زائد را از بدن دفع کند. در افرادی که به نقرس مبتلا هستند، اوریک‌اسید به طور غیر‌طبیعی در مایع مفصلی تجمع پیدا می‌کند و به بلورهایی تبدیل می‌شود که این موضوع باعث بروز التهاب و تورم می‌شود.
  • آرتروز زانو: تغییرات فرسایشی در مفاصل دیگر بدن بسیار بیشتر از فرسایش مفصل زانو بر اثر بروز آرتروز است. با این حال در صورت بروز آرتروز زانو، این وضعیت می‌تواند بسیار دردناک باشد. آرتروز زانو بیش از همه در افراد مبتلا به روماتیسم  و افرادی با سابقه‌ی آسیب‌دیدگی شدید زانو، شایع است.
  • عفونت: عفونت یکی از دلایل غیرمعمول و نادر برای تورم زانو است. عفونت ممکن است در بافت‌های نرم اطراف زانو و یا در خود مفصل زانو باشد. معمولا عفونت با تجویز دارو درمان می‌شود اما در مواردی نیز نیاز به انجام جراحی می‌باشد.
  • گرفتگی عروقی: مشکلات بسیاری موجب اختلال در جریان خون می‌شوند و اختلال در جریان خون نیز منجر به تورم می‌شود. یکی از شایع‌ترین علل گرفتگی عروق، تشکیل لخته خون یا ترومبوز ورید عمقی است. این مشکل عروقی معمولا تنها در یکی از پاها ایجاد می‌شود و موجب تورم بافت‌های نرم در اطراف زانو و مچ پا می‌شود. این تورم می‌تواند پیشرفت کند و به ران پا نیز برسد.
  • اِدِم (تورم) محیطی: اِدِم محیطی نیز یک مشکل مرتبط با اختلالات گردش خون است اما در هر دو پا ایجاد می‌شود. تورم پاها می‌تواند بر اثر پیر شدن رگ‌ها و تورم مزمن آن‌ها باشد. عوامل دیگری نیز ممکن است موجب ایجاد فشار بر روی رگ‌های پا شوند. این عوامل عبارتند از بارداری، چاقی مفرط و رگ‌های واریسی.

درمان تورم و آب آوردن زانو

15استراحت

شما باید تا ۲۴ ساعت از انجام ورزش و سایر فعالیت‌ها اجتناب کنید تا به مفصل خود فرصت بهبودی بدهید. لازم نیست مفصل خود را بی‌حرکت کنید. افرادی که زانوی متورم دارند باید سعی کنند زانوی خود را به آرامی خم و راست کنند تا دامنه‌ی حرکتی زانو حفظ شود.

کمپرس سرد

۳ تا ۴ بار در هر روز و هر بار برای ۲۰ دقیقه، روی زانوی خود کمپرس سرد قرار دهید. یخ را مستقیما روی پوست خود نگذارید.

بانداژ فشاری

 بستن زانو با یک بانداژ فشاری می‌تواند به کاهش میزان تورم کمک کند.

بالا گرفتن پا

در هنگام نشستن پای خود را روی یک چهارپایه بگذارید و در هنگام خوابیدن می‌توانید یک پشتی زیر پای خود بگذارید. این کار جریان خون را در زانو کاهش داده و می‌تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. معمولا با استفاده از متد RICE (استراحت، کمپرس سرد، بانداژ فشاری و بالاگرفتن پا) تورم زانو ظرف ۳ روز برطرف می‌شود. در صورتی که با استفاده از این روش‌ها تورم زانو خوب نشد و یا دردزانو  و تورم بدتر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

آسپیراسیون مفصل

16

زمانی که بیمار به تورم مفصل زانو مبتلا است، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که برای ارزیابی و تشخیص علت تورم زانو، مایع درون مفصل را بیرون بکشد و آن را مورد آزمایش قرار دهد. برای این کار، پزشک یک سوزن را در مفصل زانو فرو می‌کند و مایعات درون آن را بیرون می‌کشد. به این کار آسپیراسیون مفصل گفته می‌شود.

دارودرمانی

17

در صورتی که داروهای غیرتجویزی موثر نباشند، ممکن است پزشک شما برخی دیگر از داروهای ضددرد خوراکی را تجویز کند. برای کاهش التهاب ممکن است داروی کورتیکاستروئید خوراکی مانند پردنیزون تجویزشود. سایر انواع استروئید را نیز می‌توان مستقیما در مفصل زانو تزریق کرد.

بریس (زانوبند طبی)

18

در صورتی که تورم زانو مزمن باشد و یا مرتبا عود کند، پوشیدن بریس یا زانوبند طبی موجب ایجاد پشتیبانی بیشتر از زانو و کاهش میزان فشار به مفصل می‌شود. پوشیدن بریس خصوصا برای افراد مبتلا به آرتروز زانو بسیار مفید است چرا که بریس می‌تواند فشار وارد شده بر روی نقاط آسیب‌دیده‌ی زانو را کم کند و این فضار را به نواحی سالم‌تر منتقل کند. کاهش میزان فشار وارد شده به زانو، اغلب موجب کاهش ورم زانو نیز می‌شود.

ماساژ

22

انجام ماساژ ملایم، در صورتی که پزشک منع نکرده باشد، می‌تواند توم زانو را کاهش دهد. پزشک با اعمال فشار ملایم دست خود را با حرکات دایره‌وار روی  پوست اطراف زانو حرکت می‌دهد  تا بافت زیر پوست (محل قرارگیری غدد لنفاوی) را کشش دهد. سپس دست خود را از طرف زانو به سمت لگن و جایی که غدد لنفاوی دیگر قرار دارند، حرکت می‌دهد. انجام این حرکات موجب بهبود عملکرد سیستم لنفاوی و کاهش تورم می‌شود.

اوزون‌تراپی و پی آر پی

 از اوزون برای درمان بسیاری از بیماری‌های آسیب‌زننده به مفاصل، عضله‌ها و تاندون‌های زانو استفاده می‌شود. ساز و کار ضددرد اوزون‌تراپی بر پایه تحریک شاخه‌های ضدگیرنده دردی است که سروتونین و مخدرهای درونی واسط آن‌ها هستند. نتیجه این فرایند بالا رفتن آستانه درد است.

پرولوزون درمانی علاوه بر تسکین درد، منشأ درد، یعنی کاهش اکسیژن در دسترس، را نیز درمان می‌کند. پرولوزون به ‌تنهایی یا به همراه پرولوتراپی و پی‌آر‌پی  (PRP) برای رفع ورم و آب آوردن زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورزش

در نظر داشته که باشید که برای درمان ورم و آب آوردن زانو انجام خودسرانه هر گونه ورزش می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از این رو حتما با متخصص طب فیزیکی و حرکات اصلاحی مشورت کنید.

ورزش هوازی سبک

20

تورم زانو می‌تواند ثبات تعادل، دامنه‌ی حرکتی و کارایی کلی زانو را کاهش دهد. بنابراین انجام ورزش‌های هوازی کم‌فشار و سبک، در محیطی ایمن و کنترل شده بهترین راه برای کنترل عوارض ناشی از تورم زانو است.

تقویت عضلات

انجام تمرینات تقویت عضلات زانو موجب می‌شود که کارایی و عملکرد زانو بهبود پیدا کند. اما به خاطر داشته باشید که این تمرینات باید بسیار سبک باشند و به تدریج بر شدت آن‌ها افزوده شود تا از بروز تورم بیشتر جلوگیری شود. انجام ورزش‌های آبی در استخر آب گرم، موجب می‌شود که در محیطی ایمن تمرین کنید که به طور  طبیعی در برابر ایجا فشار زیاد به زانو جلوگیری می‌کند.

حرکات کششی

21

انجام حرکات کششی می‌تواند خشکی مفصل زانو را برطرف کند و موجب شود که زانوی شما مجددا دامنه‌ی حرکتی خود را به طور کامل بازیابد. برای انجام کشش همسترینگ می‌توانید به پشت دراز بکشید و زانوی متورم را بالا ببرید. می‌توانید دستان خود را پشت پای خود قرار دهید یا اگر دستتان به پایتان نمی‌رسد، یک حوله دور پای خود بپیچید و حوله را در دست بگیرید و به کمک آن پای خود را بالا نگه دارید. شما باید در این حالت کشش خفیفی در پشت ران خود احساس کنید. یک کشش مناسب دیگر انجام کشش عضلات چهارسرران در حالت ایستاده است.