درمان پارگی و آسیب رباط های متقاطع صلیبی زانو (خلفی و قدامی)

op6
دیسک گردن: علت،علائم و درمان بدون جراحی
November 24, 2016
193-146
درمان زانو و پای ضربدری بدون جراحی، با حرکات اصلاحی و ورزش
November 26, 2016
kl9

پارگی رباط صلیبی بیشتر در حین انجام ورزش‌هایی اتفاق می‌افتد که مستلزم توقف‌ها، پریدن یا تغییر جهت‌های ناگهانی هستند. بسته به شدت آسیب، درمان می‌تواند شامل استراحت و تمرینات توانبخشی، جهت کمک به بازیابی قدرت و ثبات، یا جراحی جهت تعویض رباط پاره شده و پس از آن توانبخشی، باشد.

معمولاً، پارگی جزئی رباط صلیبی نیازمند درمان‌های ترمیمی نیست. متخصصان ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام با دقت و حوصله شرایط منحصربفرد هر بیمار را بررسی کرده و بهترین گزینه درمانی متناسب با آسیب رخ داده و اهداف سبک زندگی بیمار را تجویز می‌کنند. ایشان با استفاده از فیزیوتراپی و تمرینات دامنه حرکتی، که انجام آن‌ها تا بازیابی کامل دامنه حرکتی ادامه می‌یابد، نیاز به درمان آسیب‌ رباط‌های‌ صلیبی خلفی و قدامی به عمل جراحی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. متخصصان ما برای کاهش درد و ورم ناشی از عوامل زمینه‌ای مربوط به آسیب رباط صلیبی خلفی و قدامی نیز درمان‌های غیرجراحی مختلفی را برایتان تجویز خواهند کرد، از جمله:

  • تزریق
  • شاک‌ویو‌تراپی
  • طب سوزنی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان‌های غیرجراحی موجود برای آسیب رباط‌های صلیبی خلفی و قدامی یا رزرو نوبت مشاوره با ما تماس بگیرید.

رباط صلیبی چیست؟


kl1

هر زانو دارای دو رباط صلیبی قدامی (در جلو) و خلفی (در عقب) هستند. رباط‌های صلیبی، با همکاری سایر رباط‌ها، منیسک‌ها و عضلات، ثبات زانو را حفظ می‌کنند. امروزه مشخص شده که شکل این رباط‌ها پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیشتر گمان می‌شد. هر رباط دسته‌های جداگانه‌ای با وظایف و نقش‌های متفاوت دارد.

رباط‌های صلیبی چگونه دچار آسیب می‌شوند؟


kl2

آسیب و پارگی رباط صلیبی خلفی بیشتر در تصادفات جاده‌ایاتفاق می افتد. در حالی که، آسیب رباط صلیبی قدامی بیشتر در لحظاتی از فعالیت‌های ورزشی که پا به صورت عمودی روی زمین قرار دارد اتفاق می‌افتد. برای مثال:

  • در مواردی که پا قفل شده و بدن به جلو هل داده شود.
  • در مواردی که زانوی خم شده با زور به جهت مخالف دامنه حرکتی طبیعی‌اش رانده می‌شود.
  • یک پیچش، برای مثال، در هنگام اسکی کردن یا انجام سایر ورزش‌ها

علائم


  • اغلب، یک صدای تق و به دنبال آن درد احساس می‌شود. معمولاً، بیمار روی زمین افتاده و توانایی قرار دادن وزن بدن روی پای آسیب‌دیده را ندارد.
  • زانو، به دلیل تجمع خون ناشی از خونریزی رباط صلیبی قدامی در مفصل، ظرف چند دقیقه به سرعت ورم می‌کند.
  • زانو درد مصدوم طی روزها یا هفته‌های نیز ادامه خواهد داشت. البته، در طول روزها یا هفته‌های آتی، همزمان با کاهش ورم، این درد نیز کاهش می‌یابد.
  • هنگامی که زانو در حال استراحت است آسیب رباط صلیبی باعث درد نمی‌شود. اما، موقعی که حتی کمی از وزن بدن روی زانو قرار بگیرد، بیمار احساس می‌کند زانویش بی‌ثبات شده و توانایی کنترل آن را ندارد.

تشخیص


  • پزشک مفصل زانو را از لحاظ وجود بی‌ثباتی ارزیابی کرده و بررسی می‌کند که آیا می‌توان استخوان ساق را نسبت به استخوان ران کمی جلوتر برد یا خیر.
  • تقریباً در تمام موارد یک ام‌آرآی تجویز می‌شود، زیرا این آزمایش بافت‌های نرم را به طور دقیق اسکن کرده و به پزشک معالج امکان می‌دهد تا درون زانو را ببیند.

درمان


رایس (RICE)

بلافاصله بعد از بروز آسیب باید از سیستم رایس (استراحت (rest)، یخ (ice)، فشرده‌سازی (compression) و بالا بردن (elevation)) استفاده کرد. سپس، باید آسیب سریعاً توسط یک متخصص ارزیابی شود.

دارو

داروهای مورد استفاده برای آسیب رباط‌های صلیبی قدامی و خلفی عمدتاً شامل مسکن‌ها هستند. داروهای قبل از عمل عموماً بازدارنده‌های سیکلواکسیناژ۲ (COX 2) و داروهای مسکن شبه افیونی هستند. بعد از عمل نیز، بیماران می‌توان با استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و مسکن‌های شبه مخدر درد خود را تسکین دهند. همچنین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی باعث کاهش تشکیل استخوان بعد از جراحی‌های رتاتور کاف و فیوژ‌ن ستون فقرات می‌شوند.

استفاده از بریس

kl3

رباط‌های صلیبی قدامی و خلفی با همکاری هم تعادل زانو را حفظ می‌کنند. اگر قبلاً رباط صلیبیتان آسیب دیده است، باید از یک بریس زانوی لولادار استفاده کنید که می‌تواند هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی از رباط‌هایتان محافظت کند. برای جلوگیری از آسیب، حتماً باید از وسیله‌های حفاظتی مانند این بریس‌ها برای زانویتان استفاده کنید.

تزریق

kl4

در درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی‌ آر پی) از ترکیبات التیام‌دهنده به دست آمده از خون خود بیمار جهت افزایش توانایی بدن برای ترمیم خودش استفاده می‌شود. استفاده از پی ‌آر پی برای درمان آسیب‌های رباط‌ها و عضلات به دلیل مؤثر بودن آن در حال افزایش است؛ پی ‌آر پی (PRP) اثر تحریک کننده‌ای روی سلول‌های بنیادی موجود در ناحیه مورد نظر داشته و باعث می‌شود این سلول‌ها برای بهبود بافت‌های آسیب‌دیده سخت‌تر تلاش کنند.

اوزون‌تراپی

kl5

اوزون با فراهم کردن مولکول‌های اکسیژن اضافی، که نقش مهمی در التیام آسیب‌دیدگی دارند، به ترمیم میتوکندری‌های سلول‌ها کمک کرده و باعث کاهش درد، بهبود انعطاف‌پذیری و قابلیت حرکت و ترمیم مفصل، رباط‌ها و تاندون‌ها می‌شود.

تزریق موضعی اوزون دارویی بی‌خطر بوده و رباط‌های صلیبی قدامی و قدامی را به طور مؤثری ترمیم می‌کند. اغلب، برای بهبود نتیجه، اوزون تراپی در ترکیب با پی ‌آر پی (PRP) انجام می‌شود. پرولوزون یک درمان ضدالتهاب نسبتاً بدون درد و سریع است که رباط‌ها را برای بهبود و ترمیم خود تحریک می‌کند. معمولاً، بسته به شدت و طول مدت شروع درد، برای رفع کامل آسیب به ۴ تا ۶ جلسه درمان نیاز است.

ماساژدرمانی

kl6

تکنیک‌های ماساژدرمانی می‌توانند باعث کاهش ورم، افزایش گردش خون و قابلیت حرکت مفصل، و همچنین کاهش درد شوند. جامعه پزشکی ماساژدرمانی را یک مکمل درمانی مؤثر و بی‌خطر برای بسیاری از مشکلات عضلانی و مفصلی می‌داند.

طب سوزنی

kl7

طب سوزنی عبارت است از فرو کردن سوزن‌هایی به باریکی مو در پوست برای جهت‌دهی به انرژی بیوالکتریکی موجود در بدن و شکستن هر گونه عامل مسدود کننده جریان انرژی حیاتی (کی (qi))، مایعات و یا خون در بدن. این تکنیک می‌تواند باعث کاهش درد به علت پارگی رباط زانو ، افزایش دامنه حرکت زانو و کل پا، و سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی شود. غالباً، استفاده از طب سوزنی در کنار ورزش، کایروپراکتیک و فیزیوتراپی تأثیر درمان را افزایش می‌دهد.

الکتروتراپی

یکی از درمان‌های محافظه‌کارانه برای آسیب‌های رباط صلیبی، انواع مختلف روش‌های الکتروتراپی از جمله تحریک الکتریکی عصب از راه پوست و اولتراسوند هستند، که می‌توانند به کاهش درد و افزایش حرکت کمک کنند.

ورزش

حرکات ورزشی باید در محدوده حرکت بدون درد انجام شوند. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای انجام هر گونه تمرینات  توانبخشی رباط صلیبی قدامی به با یک متخصص مشورت کنید.

kl8

  • لغزاندن پاشنه: روی یک سطح محکم نشسته و در همان حال پاها را در کنار هم روی زمین دراز کنید. حالا، به آرامی پاشنه پای آسیب‌دیده را به طرف باسن روی زمین بلغزانید.
  • انقباض عضلات چهار سر: روی زمین بنشینید، پای آسیب‌دیده را روی زمین دراز کرده و پای دیگر را خم کنید. با سفت کردن عضلات بالای ران پای آسیب‌دیده، پشت زانوی آن را به زمین فشار دهید.
  • اکستنشن غیرفعال زانو: به پشت روی زمین دراز کشیده و یک حوله لوله شده را زیر پاشنه پای آسیب‌دیده قرار دهید طوری که پاشنه حدود ۱۵ سانتی‌متر از زمین فاصله بگیرد. سعی کنید ۲ دقیقه در همین وضعیت بمانید. حرکت را سه بار تکرار کنید.
  • اسکات دیواری با کمک توپ: پشت به یک دیوار ایستاده و کمر، شانه‌ها و سرتان را به آن بچسبانید. شانه‌ها را ریلکس نگه‌دارید و پاها را با فاصله حدود ۹۰ سانتی‌متر از دیوار به عرض شانه‌ها باز کنید. توپی به اندازه توپ بسکتبال یا فوتبال را پشت کمرتان قرار دهید. کمرتان را صاف نگه‌داشته و به حالت اسکات تا حدی پایین بروید که ران‌ها با زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح زمین قرار بگیرند. این حرکت را به آرامی انجام دهید. ۱۰ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید و سپس به آرامی با لغزش روی توپ به حالت اول برگردید. حرکت را ۱۰ بار تکرار کرده و به تدریج تا ۲ ست ۱۵ تایی افزایش دهید.
  • تمرینات تعادل و کشش: طوری کنار یک صندلی بایستید که پای آسیب‌دیده دورتر از صندلی قرار بگیرد. در صورت لزوم می‌توانید از صندلی به عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید. روی پای آسیب‌دیده بایستید و زانوی آن را کمی خم کنید. سعی کنید قوس کف پا را از زمین فاصله داده و در همان حال انگشت شست پا را روی زمین نگه‌دارید. پا را در همین حالت نگه‌دارید. دستی که از صندلی دورتر است را موازی با سطح زمین به طرف جلو بکشید و در همین حال کمرتان را نیز به جلو خم کنید، در عین حال سعی کنید پای آسیب‌دیده بیش از آنچه هست خم نشود. برای سخت‌تر کردن این تمرین، دستتان را تا جایی که می‌توانید به طرف جلو بکشید. حرکت را در ۲ ست ۱۵ تایی انجام دهید. همانطور که قوس کف پا را بالا نگه‌داشته‌اید، دستی که از صندلی دورتر است را از جلوی بدن عبور داده و به طرف صندلی بکشید. هر چه دستتان را بیشتر بکشید، تمرین سخت‌تر خواهد شد. این حرکت را نیز در ۲ ست ۱۵ تایی انجام دهید.