سردرد ورزشی

سردرد های ورزشی به هنگام ورزش یا پس از انجام ورزش های پایدار یا شدید اتفاق می افتد. برخی فعالیت هایی که با سردرد های ورزشی همراهند عبارتند از دویدن، قایقرانی، تنیس، شنا و وزنه برداری و بدن سازی می باشد.

پزشکان متخصص طب فیزیکی سردرد های ورزشی را به دو دسته تقسیم کرده اند. سردرد های ورزشی اولیه اغلب بی آزار هستند، به هیچ علت زمینه ای مرتبط نیستند و اغلب می توانند با داروهای مسکن و یا انجام مانیپولاسیون و چند حرکت ساده ورزشی قابل پیشگیری باشند.

سردرد های ورزشی ثانویه، اغلب توسط مشکل زمینه ای جدی در مغز ایجاد می شوند- مانند خونریزی یا تومور- یا خارج از مغز-مانند بیماری عروق کرونری. سردرد های ورزشی ثانویه نیاز به پیگیریهای پزشکی سریع دارند.

نشانه های سردرد های ورزشی

  • سردرد های ورزشی اولیه

این سردرد ها:

  • اغلب به صورت ضربانی شرح داده می شوند.
  • در طول یا بعد از تمرین شدید اتفاق می افتد.
  • در بیشتر موارد هر دو سمت سر را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • سردرد های ورزشی ثانویه

این سردرد ها ممکن است موارد زیر را باعث شوند:

  • نشانه هایی مشابه سردرد های ورزشی ثانویه
  • استفراغ
  • از دست دادن هوشیاری
  • دوبینی
  • گرفتگی گردن

سردرد های ورزشی اولیه نوعا بین پنچ دقیقه تا ۴۸ ساعت طول می کشد.، در حالی که سردرد های ورزشی ثانویه حداقل یک روز و گاهی اوقات تا چندین روز یا بیشتر طول بکشد.

چه زمانی به متخصص رجوع کنیم؟

اگر به هنگام ورزش یا بعد از آن سردرد را تجربه کردید، با پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نمایید. اگر به طور ناگاهانی درد آغاز شد و یا چنانچه اولین سردرد شما از این نوع باشد، به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

سردرد ورزشی

علل ایجاد سردرد هنگام ورزش

علت دقیق سردرد های ورزشی اولیه ناشناخته است. یک تئوری این است که ورزش شدید وریدهای خونی داخل مغز را گشاد می کند.

سردرد های ورزشی ثانویه

سردرد های ورزشی ثانویه از مشکلات زمینه ای ناشی می شوند مانند:

  • خونریزی در ناحیه ای بین مغز و غشای نازکی که مغز را می پوشاند (هموراژ ساب ارکنوئید)
  • تومورهای سرطانی و غیرسرطانی
  • انسداد مایع مغزی نخاعی
  • عفونت سینوسی
  • ناهنجاری ساختاری در سر، گردن یا ستون فقرات

ریسک فاکتورها

  • ورزش در هوای گرم
  • ورزش در ارتفاع زیاد
  • داشتن سابقه فردی یا خانوادگی میگرن

آمادگی برای ملاقات

ممکن است شما با ملاقات پزشک خانواده خود یا پزشک عمومی مراحل مداوای خود را آغاز کنید. در اکثر موارد، شما به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ارجاع داده شوید. بهتر است که برای ملاقات خود آماده باشید. در اینجا برخی اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای ملاقات آمادگی کسب کنید، و بدانید چه چیزهایی باید از پزشک خود انتظار داشته باشید.

کارهایی که می توانید انجام دهید

  • از هر محدودیت قبل از ملاقات آگاه باشید. زمانی که مراجعه می کنید، سوال کنید در صورت پیشرفت چه کارهایی باشد انجام دهید، مانند محدودیت رژیم غذایی.
  • هر علایمی که تجربه می کنید را یادداشت نمایید. شامل هر چیزی که به نظر می رسد به دلیل ملاقات شما نامرتبط می باشد. و هر مسئله پزشکی که در خانواده شما اجرا می شود.
  • از تمامی داروهای مسکن، ویتامین ها و مکمل هایی که استفاده می کنید، فهرست تهیه کنید
  • در صورت امکان اعضای خانواده یا یکی از دوستان خود را با خود ببرید. فردی که شما را همراهی می کند ممکن است چیزهایی را یادآوری کند که شما فراموش نموده اید.
  • سوالهایی را که باید از پزشک بپرسید یاداشت نمایید.

تهیه لیستی از سوالات می تواند به شما کمک نماید تا وقت بیشتری برای دکتر داشته باشید. برای سردرد های ورزشی ، برخی سوالات پایه برای پرسش از پزشک می تواند  شامل موارد زیر باشد:

  • چه چیزی علایم و نشانه های مرا باعث می شود؟
  • آیا علل احتمالی دیگری برای علایم یا نشانه های من وجود دارد؟
  • چه تست هایی نیاز دارم؟
  • شرایط من موقت یا مزمن است؟
  • بهترین دوره فعالیت کدام است؟
  • آیا جایگزینی برای ورزش های پیشنهادی شما وجود دارد؟
  • من شرایط سلامتی دیگری نیز دارم. چگونه می توانم آنها را به خوبی باهم مدیریت نمایم؟
  • آیا محدودیتهایی وجود دار که باید از آنها تبعیت نمایم؟
  • آیا جایگزین های ژنریک برای داروهای تجویزی شما وجود دارد؟
  • ایا بروشور یا اشیا چاپی دیگری وجود دارد که بتوانم به خانه ببرم؟شما چه وبسایتی را پیشنهاد می کنید؟

از پرسیدن سوالاتی که ممکن است در طی ملاقات ایجاد شوند دریغ نکنید.

از پزشک خود چه انتظاراتی باید داشته باشید

پزشک شما ممکن است برخی سوالات احتمالی زیر را بپرسد:

  • از چه زمانی تجربه سردرد ورزشی را آغاز کردید؟
  • آیا سردرد ورزشی شما پیوسته یا گاه به گاه بوده است؟
  • آیا در گذشته مشکلی شبیه این داشته اید؟
  • آیا انواع دیگری از سردرد دارید؟ آنها را شرح دهید.
  • آیا اعضای درجه یک خانواده شما میگرن یا سردرد ورزشی را تجربه کرده اند؟
  • هرچیزی که به نظر میرسد سردرد شما را بهبود بخش کدامند؟
  • چیزهایی که به نظر میرسد سردرد شما را بدتر کند کدامند؟

تستها و تشخیص ها

پزشک شما ممکن است یک تست تصویربرداری را توصیه نماید، به ویژه اگر:

  • سردرد شما بیش از چند ساعت طول بکشد
  • سردرد شما ناگهان حمله مند مانند غرش رعد
  • بیش از ۴۰ سال سن داشته باشید
  • شما نشانه ها و علایم دیگری داشته باشید مانند تهوع، استفراغ یا اختلالات دید

در این موارد انواع دیگری از تستهای تصویربرداری به دکتر شما می تواند کمک نماید تا بررسی نماید که شما نوع بی آزار سردرد ورزشی را دارید، نسبت به انواعی که در اثر ناهنجاری ساختاری یا عروقی ایجاد می شود.

  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI) این تست از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می کند تا تصاویری از مقطع عرضی ساختار مغز شما ایجاد نماید.
  • آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی(MRA) یا آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری(CT).  این تستها رگهای خونی به سمت مغز یا داخل مغز را تجسم می نمایند.
  • CT اسکن. Ct اسکن از تصویربرداری اشعه x استفاده می کند تا تصویر مقطع عرضی از مغز تولید نماید. این تست می تواند خونریزی جدید و یا قدیمی در مغز یا در اراق مغز را نشان دهد و اغلب زمانی استفاده می شود که اگر سردرد شما تا ۴۸ ساعت پیش اتفاق افتاده باشد.

گاهی یک تپ نخاعی(lumbo puncture) مورد نیاز است، به ویژه اگر سردرد به صورت ناگهانی و اخیرا شروع شده باشد و تصویر مغز نرمال به نظر بیاید.

درمانها و داروها

اگر هیچ مشکل زمینه ای ساختاری یا عروقی علت ایجاد سردرد ورزشی شما نباشد، پزشک شما ممکن است داروهایی را توصیه نماید که مرتب مصرف نمایید تا به پیشگیری از سردرد شما کمک نماید.

  • ایندومتاسین (ایندوسین، تیوربکس)، یک داروی ضد التهاب، که معمولا تجویز می شود.
  • پروپرانولول (ایندرال، ایننوپران XL)، داروی مسکن فشارخون، همچنین برای پیشگیری از سردرد ضربان دار و سردرد های ورزشی استفاده میشود.
  • استفاده از طب سوزنی: در این نوع مداوا که از جمله بی خطرترین درمانها می باشد که به صورت برجسته توشط متخصصین طب فیزیکی انجام می شود.با استفاده از سوزنها و دستگاه الکتروآکوپانچر، مداوای سر درد بیماران انجام می شود و اغلب انها را از مصرف دروهای غیر ضروری باز می دارد.
  • استفاده از لیزر درمانی: در درمان سر درد نیز لیزر درمانی قابلیت بسزایی در کنترل درد دارد که در کلینیک دکتر سپهریان نیز از بهترترین و مدرن ترین دستگاههای لیزر بدین منظر استفاده می شود.

سایر درمانها شامل ناپروکسن (ناپروسین)،فنلزین (ناردیل) و ارگونووین گزارش شده اند که در برخی افراد موثر بوده اند.

اگر سردرد ورزشی شما قابل پیش بینی است، شما باید قادر باشید تا یک یا دو ساعت قبل از برنامه وقوع، داروی مسکن مصرف نمایید مانند مسابقه دهنده تنیس یا پیاده روی در ارتفاعات زیاد. اگر سردرد ورزشی شما مکرر و غیر قابل پیش بینی است، شما باید هر روز داروی پیشگیری مصرف نمایید.

پیشگیری

سردردهای ورزشی تمایل دارند تا اغلب اوقات زمانی که هوا گرم یا مرطوب است یا زمانی که در ارتفاعات بالا ورزش می کنید اتفاق بیفتد. اگر شما مستعد سردرد های ورزشی هستید ، ممکن است که از تمرین در این شرایط دوری کنید.

برخی افراد سردرد های ورزشی را تنها در طی انجام فعالیتهای معینی تجربه می کنند، بنابراین ممکن است آنها با دوری از این فعالیتها ، از سردرد های ورزشی دوری نمایند. گرم کردن قبل از ورزش شدید می تواند به پیشگیری از سردرد هنگام ورزش کمک نماید.

مطالب مرتبط دیگر :

سردرد مزمن روزانه