علت زانو درد ناشی از خالی کردن زانو و درمان آن

1g
زانو درد؛ علت، علائم و درمان بدون جراحی آن
November 26, 2016
27
بی ثباتی کشکک زانو (نیمه دررفتگی)؛ علت و درمان با روش های بدون جراحی
November 27, 2016
1

این وضعیت حتما حداقل یک بار هم که شده برای شما پیش آمده است: در حال راه رفتن هستید و کاملا حالتان خوب است و هنگامی که می‌خواهید از پله‌ها بالا بروید، ناگهان زانویتان بی‌اختیار خم می‌شود و نمی‌توانید وزن خود را روی زانویتان بیاندازید. به این وضعیت “خالی کردن زانو” می‌گویند. بسیاری از متخصصین طب فیزیکی معتقدند که خالی کردن زانو یک واکنش حفاظتی از سوی بدن است که از آسیب دیدن مفصل جلوگیری می‌کند. اما در صورتی که این اتفاق برای شما زیاد می‌افتد و یا همراه با خالی شدن زانو، صدایی از درون مفصل خود می‌شنوید و یا گاهی زانوی شما قفل می‌کند ممکن است مشکل جدی‌تری وجود داشته باشد و لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر از زانو ‌درد مزمن رنج می‌برید، یا زانوی شما مکررا صدا می‌دهد، مفصل زانویتان قفل می‌کند و یا گاهی خالی می‌کند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کند و علت اصلی مشکل را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کند.

در بیمارانی که معمولا زانوی آن‌ها خالی می‌کند، در صورت عدم رسیدگی به موقع و نادیده گرفتن این موضوع، در نهایت برای درمان مشکل زانو نیاز به جراحی خواهد بود. این در حالی است که اغلب بیمارانی که با مشکل خالی کردن زانو مواجه هستند، در صورت اقدام به موقع برای درمان می‌توانند با انجام روش‌های درمانی بسیار ساده‌تری و بدون نیاز به جراحی،  مشکل خود را کاملا برطرف کنند.

تعهد ما این است که سلامت افراد را بهبود دهیم و در بلندمدت، تاثیرات مثبتی بر سلامت کل جامعه داشته باشیم. از این رو کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام افراد را دعوت می‌کند که زودهنگام برای رفع مشکل خود اقدام کنند و خدمات درمان غیرجراحی مختلفی را برای درمان مشکلات زانو ارائه می‌دهد، از جمله: فیزیوتراپی و کایروپراکتیک برای تقویت عضلات اطراف زانو و استفاده از بریس‌های مخصوص زانو برای پشتیبانی و حفاظت بهتر از مفصل زانو.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

علت خالی کردن زانو چیست؟


دلایل زیادی برای خالی کردن زانو‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. در این بین شایع‌ترین علل خالی کردن زانو عبارتند از پارگی مینیسک، پارگی رباط صلیبی قدامی و التهاب مزمن و آسیب غضروف بین مفصلی. متاسفانه، به احتمال بسیار زیاد، سبک زندگی شما و عاداتی که در انجام کارهای مختلف دارید می‌تواند بر این مشکل تاثیرگذار باشد. در صورتی که شما ورزشهای پرفشار مانند دویدن مسافت‌های طولانی یا اسکی را انجام می‌دهید، ممکن است به طور مکرر به زانوهای خود آسیب بزنید که این موضوع به مرور زمان موجب پارگی مینیسک و پارگی رباط‌های زانو می‌شود. به مرور زمان، این آسیب‌ها موجب کاهش پایداری و ثبات مفصل زانو، ساییدگی استخوان‌ها و آغاز روند التهابی ناشی از آرتروز زانو می‌شود. علاوه بر آسیب بافت‌های نرم، ممکن است اطراف استخوان‌ها نیز زائده یا خارهای استخوانی تشکیل شود و ممکن است بعدها قسمت‌هایی از این زائده‌ها از استخوان اصلی جدا شوند و در داخل فضای مفصلی شناور شوند که این موضوع موجب خالی کردن زانو می‌شود.

علائم خالی کردن زانو


افرادی که به مشکل خالی کردن زانو دچار هستند، در مفصل زانوی خود احساس عدم ثبات و پایداری (لینک به ناپایداری زانو) می‌کنند و در هنگام حرکت کردن، ناگهان حس می‌کنند پایشان افتاده است و زانوی آن‌ها وزن بدن را تحمل نمی کند. بسته به این که علت خالی کردن زانو چیست، ممکن است علائم دیگری نیز همراه با آن مشاهده شوند.

علت خالی کردن زانو


در اغلب موارد، خالی کردن زانو نشانه‌ی وجود یک آسیب جدی‌تر مانند پارگی رباط صلیبی قدامی است. اما در برخی از افراد، خصوصا افراد مسن، مسئله‌ی خالی کردن زانو به خودی خود می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد کند. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که خالی کردن زانو می‌تواند موجب زمین خوردن و شکستگی استخوان‌ها شود و به ویژه در افراد مسنی که مبتلا به آرتروز هستند، موجب شکستگی لگن می‌شود.

گفته می‌شود که درد زانو، ضعف عضلانی و عدم عملکرد صحیح مفصل زانو نیز با مشکل خالی کردن زانو در ارتباط هستند.

تشخیص


پزشک برای آن که بتواند علت احتمالی خالی کردن زانو را تشخیص بدهد، زانوی شما و دامنه‌ی حرکتی آن را ارزیابی می‌کند و برخی تست‌های کلینیکی خاص را انجام می‌دهد تا آسیب‌دیدگی یا عدم ثبات ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم را بررسی کند. برای قطعی شدن نظر پزشک و تشخیص دقیق مشکل زانو، لازم است از عکسبرداری زانو و سایر روش‌های آزمایشی استفاده شود.

درمان خالی کردن زانو


روش درمان خالی کردن زانو به علت اصلی که موجب بروز این مشکل شده است، بستگی دارد.

متد R.I.C.E و دارودرمانی

Asian old man knee pain, sitting on sofa with wife at home. Chinese family, senior retiree indoors living lifestyle.

در مواردی که آسیب خفیفی به زانو وارد شده است از متد R.I.C.E ( مخفف Rest و Ice و Compresion  و Elevation به معنای استراحت، کمپرس سرد، بانداژ فشاری و بالا گرفتن زانو) استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پزشک برخی داروهای ضدالتهاب (مانند داروهای NSAID) یا مسکن را برای کنترل درد و کاهش التهاب زانو تجویز کند.

استفاده از مکمل‌ها

می توان در صورت لزوم از مکمل‌های طبیعی مانند کلسیم، ویتامین D و سایر مکمل‌ها استفاده نمود.

بریس و زانوبند طبی

3

اگر لازم باشد از ساختارهای آسیب‌دیده در زانو پشتیبانی شود و یا لازم باشد که پایداری مفصل زانو افزایش داده شود و  ضعف آن جبران شود، از بریس زانو (زانوبند طبی مخصوص) استفاده می‌شود. بریس زانو موجب پشتیبانی بهتر از مفصل زانو می‌شود و به بافت‌های آسیب‌دیده این فرصت را می‌دهد که بازسازی و ترمیم شوند.

تزریق

4

برخی از آسیب‌ها یا مشکلات زانو به خوبی به تزریق مستقیم دارو در مفصل، پاسخ می‌دهند. پزشک برای ان که بتواند سر سوزن را در محل درستی قرار دهد از تصاویر اولتراسوند (سونوگرافی) استفاده می‌کند و پس از آن که سر سوزن در ناحیه مورد نظر قرار گرفت، دارو را در مفصل تزریق می‌کند.

فیزیوتراپی

Recovery After Knee Surgery

متخصص طب فیزیکی می‌تواند با انجام معاینات فیزیکی، انجام برخی تست‌های فیزیکی خاص و مشاهده‌ی  نتایج اولتراسوند و تصویربرداری از زانو، علت اصلی خالی کردن زانو را تشخیص دهد. بعد از این که علت اصلی خالی کردن زانو مشخص شد، پزشک می‌تواند یک برنامه‌ی درمانی و دوره‌ی مخصوص فیزیوتراپی برای شما طرح‌ریزی کند.

کایروپراکتیک

6

کایروپراکتیک یا همان درمان دستی روشی فوق‌العاده برای درمان برخی آسیب‌های خاص، درد مزمن زانو و خالی کردن زانو است. اصلی‌ترین نشانه‌ی پارگی رباط‌های زانو این است که شخص در زانوی خود احساس بی ثباتی می‌کند و حس می‌کند که زانوی او دارد خالی می‌کند. برای درمان این مشکل برخی حرکات اصلاحی خاص وجود دارد، اما شما نباید این حرکات را خودتان انجام دهید و لازم است به یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید تا در این زمینه به شما کمک کند.

ورزش

شما می‌توانید برای پیشگیری از خالی کردن زانو‌ها، بعد از مشاوره با متخصص طب فیزیکی،  ورزش‌های مخصوصی را انجام دهید. تقویت عضلات و رباط‌های زانو موجب بهبود ثبات و پایداری در مفصل زانو می‌شود. برای درمان خالی کردن زانو لازم است عضلات جلوی ران، پشت ران، کشاله‌ی ران و ساق پا تقویت شوند. در ادامه لیستی از تمرینات تقویت زانو را می‌خوانید:

  • به پشت دراز بکشید و سپس عضلات ران پای خود را خم کنید تا پشت زانوی شما به کف زمین برخورد کند. این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید. می‌توانید زیر زانوی خود یک حوله‌ی رول‌شده نیز قرار دهید و به آن فشار وارد کنید.
  • به پشت دراز بکشید و در این حالت، عضلات باسن و کشاله‌ی ران خود را منقبض کنید. این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید.
  • به پشت دراز بکشید و هر دوپای خود را دراز کنید. مچ پای خود را به نحوی خم کنید که نوک انگشتان پای شما به طرف خودتان باشد. تا حدی پا را خم کنید که کشش را در عضلات پشت ساق پای خود حس کنید.
  • به پشت دراز بکشید و زیر زانوی خود یک پشتی قرار دهید. همانطور که پایتان صاف است کمی آن را بالا ببرید در حالی که هنوز زانو توسط پشتی حمایت می‌شود. این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید.
  • بر روی شکم دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و سعی کنید پاشنه‌ی پای خود را به باسن خود نزدیک کنید. این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس دوباره پای خود را صاف کنید.
  • بر روی یک صندلی بنشینید به طوری که پاشنه‌ی پایتان کاملا روی زمین باشد. سپس زانوی خود را صاف کنید، چند لحظه پایتان را در این حالت نگه دارید و سپس دوباره پا را پایین بیاورید. در صورتی که در انجام این تمرین پیشرفت کنید می‌توانید به مچ پای خود وزنه ببندید و این تمرین را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که باید از وارد کردن فشار زیاد به زانو یا کشیدن بیش از حد عضلات اکیدا خودداری کنید و تمرینات را بسیار سبک و کم‌فشار  انجام دهید. در صورتی که پزشک به شما توصیه کرده که از عصا یا بریس (زانوبند طبی) برای حمایت از زانوی خود استفاده کنید، حتما به توصیه او عمل کنید.

 جراحی

در مواردی که خالی کردن زانو‌ها ناشی از یک آسیب بسیار جدی مانند پارگی شدید یا کامل تاندون‌ها و رباط‌ها باشد، درمان آن به انجام جراحی نیاز دارد. همچنین در صورتی که تکه‌های رها شده از بافت یا زائده‌های استخوانی درون کپسول مفصلی باشند، لازم است با جراحی برداشته شوند تا دیگر در حرکت مفصل زانو اختلال ایجاد نکنند.