علت و درمان گرفتگی،خشکی و اسپاسم عضلات کمر

cta-spon
علت و درمان سرخوردگی، لغزش و جا به جایی مهره های کمر
December 10, 2016
k1
درمان کمر دردهای پس از عمل جراحی کمر (سندروم جراحی ناموفق)
December 11, 2016
untitled-1

اسپاسم عضلانی در کمر شما می‌تواند به قدری دردناک باشد که شما را مجبور کند به اورژانس مراجعه کنید. اگر دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر شدید، حتماً فعالیت خود را متوقف کنید و به هشداری که این کمر درد به شما می‌دهد خوب توجه کنید. شاید کمر شما به شما می‌گوید که این فعالیت را دیگر نباید انجام دهید و یا به شما هشدار می‌دهد که بیماری یا عارضه شدیدتری در کمر و ستون فقرات شما وجود دارد.

گرفتگی و خشکی عضلات کمر بیماری‌ شایعی است. اگر این گرفتگی چند روز متوالی ادامه یابد، مراجعه به متخصص برای تشخیص علت و درمان زودهنگام بسیار مهم است.
متخصصین درمان فیزیکی در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام، مشکل اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر شما را با در نظر داشتن ماهیت علائم ایجاد شده، عوامل محرکی که باعث تشدید این عارضه می‌شوند و از همه مهم‌تر، تأثیر این بیماری بر زندگی عادی شما در آینده، به دقت بررسی می‌کنند. سپس با توجه به علت اسپاسم و گرفتگی به درمان بیماران با استفاده از روش‌هایی چون ماساژ و درمان دستی، فیزیوتراپی و حرکات ورزشی، طب سوزنی، مگنت یا الکتروتراپی می‌پردازند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۰۹۱۲۸۹۴۰۳۳۱ و ۶۶۵۷۶۹۹۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

اسپاسم کمر چیست؟


2

اسپاسم کمر می‌تواند هنگامی ایجاد شود که یکی از عضلات کمر در اثر فرسودگی یا فعالیت زیاد دچار التهاب می‌شود. سپس التهاب ایجاد شده منجر به تحریک اعصاب مرتبط با عضلات کمر و در نتیجه، کشیدگی و انقباض شدید این عضلات می‌شود.

علل اسپاسم عضلانی


به طور کلی اسپاسم عضلات کمر در اغلب موارد به یکی از دو علت زیر اتفاق می‌افتد:

  1. عضلات دارند سعی می‌کنند تا از خود در برابر کشیدگی و فشار زیاد عضلانی محافظت کنند.
    اسپاسم عضلانی می‌تواند به دنبال هر نوع کشیدگی یا آسیب‌دیدگی بافت‌های نرم (شامل عضلات، تاندون‌ها یا لیگامنت‌ها) در ناحیه کمر یا ستون فقرات ایجاد شود. پیروی از راهنمایی‌های کلی که در ادامه این مقاله ذکر می‌شود و نیز رعایت توصیه‌های ارائه شده توسط پزشک یا متخصص درمان فیزیکی، تأثیر بسیار زیادی در تسکین درد شما خواهد داشت. به این ترتیب، عضلات کمر شما هم بعد از حدود یک هفته به طور کامل بهبود خواهند یافت.
  2. عضلات کمر ممکن است در پاسخ به یک عامل زمینه‌ای آناتومیکی، دچار اسپاسم شوند.
    اگر گرفتگی عضلات شما بعد از حدود یک تا دو هفته بهتر نمی‌شود و یا به مرور زمان در همان ناحیه به طور مکرر شدت و سپس تسکین پیدا می‌کند، احتمالاً شما دچار یک مشکل آناتومیکی در ستون فقرات خود شده‌اید. مثال‌هایی از مشکلات زمینه‌ای که می‌تواند باعث بروز اسپاسم عضلات کمر شود، عبارتند از:

در چنین مواردی درد کمر از یک مشکل آناتومیکی دیگر ناشی می‌شود و ماهیچه با رفتن به حالت اسپاسم، فقط به این درد و التهاب پاسخ می‌دهد. اگر مشکل کمر درد شما هم به این علت باشد، باید به پزشک مراجعه کنید و نه تنها درد شدید کمر خود، بلکه عامل زمینه‌ای اصلی که باعث بروز این درد شده است را نیز درمان نمایید.

درمان اسپاسم عضلانی دردناک کمر


هدف اولیه از درمان اسپاسم عضلانی آن است که عضله آسیب‌دیده آرام شود و سپس درد آن تسکین پیدا کند. بعضی از روش‌های درمانی مؤثری که برای این منظور استفاده می‌شود، عبارت است از:

استراحت کردن

در صورت شدید بودن اسپاسم عضلانی، ممکن است حتی حرکت کردن هم برای شما دردناک باشد و شما نیاز به استراحت داشته باشید. وقتی که شما استراحت می‌کنید، می‌توانید فشار وارد بر قسمت پایین کمر خود را کاهش بدهید. برای این منظور به پشت روی تخت بخوابید، بالاتنه خود را کمی بالا بیاورید و یک بالش زیر زانوهای خود بگذارید. حالت دیگر آن است که روی یک صندلی راحتی (لمیدنی) با پشتی نیمه خمیده بنشینید، تکیه‌گاهی زیر پاهای خود بگذارید و زانوها را هم کمی خم کنید.

مصرف داروی شُل‌کننده عضلات

این داروها که فقط با نسخه پزشک در اختیار شما قرار می‌گیرند، مستقیماً بر روی عضلات شما تأثیر نمی‌گذارند، بلکه یک خاصیت آرامسازی بر روی کل بدن دارند. این داروها معمولاً فقط در مواردی که درد حاد و شدید داشته باشید و فقط برای یک دوره کوتاه برای شما تجویز می‌شود. والیوم و فلکسریل دو مورد از داروهای شل کننده عضلات هستند.

یخ درمانی

یک راهکار دیگر برای تسکین بخشیدن به دردهای شدید ناشی از گرفتگی کمر آن است که یک بسته یخ یا مقداری یخ که آن را در میان یک حوله یا پوشش مناسب پیچیده‌اید را روی قسمتی از کمر که درد دارد بگذارید. برای این کار می‌توانید از بسته‌های یخ آماده (آیس پک) استفاده کنید و یا خودتان یکی درست کنید. برای مثال می‌توانید مقداری یخ یا سبزیجات یخ‌زده را در یک کیسه نایلونی بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا سختی و تیزی آن گرفته شود. بهتر است از دو لایه کیسه استفاده کنید تا از پارگی و نشت آب آن نیز جلوگیری شود. این بسته یخ را در یک حوله بپیچید تا باعث سوختگی پوست شما از سرما نشود و آن را روی ناحیه دردناک در کمر خود بگذارید.

گرما درمانی و استفاده از پَد گرم

گذاشتن یک پَد گرم بر روی موضع محل درد می‌تواند درد آن را تسکین دهد. بعضی افراد اثر گرما در تسکین درد را بهتر از سرما می‌دانند و بعضی دیگر استفاده از یخ را ترجیح می‌دهند. بعضی افراد هم دریافته‌اند که استفاده متناوب از سرما و گرما، بیشترین تأثیر را در کاهش درد کمرشان دارد. شما هم باید روش‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید اثر کدام یک بیشتر است. همچنین می‌توانید از پزشک خود یا متخصص درمان فیزیکی بپرسید که کدام روش برای وضعیت خاص شما بهتر است.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین درد شما کمک نماید. ایبوپروفن، ناپروکسن (مانند آلِو) و آسپرین، نمونه هایی از داروهای ضد التهاب هستند. برای بعضی افراد هم ممکن است داروی مسکن استامینوفن مؤثر واقع شود. این دارو درد را تسکین می‌دهد، اما در رفع التهاب اثری ندارد.

الکتروتراپی

3

الکتروتراپی هم می‌تواند در کاهش گرفتگی عضلات گردن و کمر که باعث درد شدید کمر و گردن شده‌اند، تأثیر خوبی داشته باشد. کاهش اسپاسم عضلانی و درد کمر می‌تواند از تشدید مشکلات کمر و بروز پیامدهای وخیم‌تر از جمله ناتوانی حرکتی و نیاز به عمل جراحی، جلوگیری کند.

مگنت درمانی

4

هنگامی که یک مگنت (آهنربا) بر روی پوست بدن قرار داده می‌شود، باعث شل شدن و آرامسازی دیواره رگ‌های خونی می‌شود و میزان خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به موضع آسیب‌دیده را افزایش می‌دهد و به حذف سریع‌تر پروستوگلاندین‌ها که باعث ایجاد درد در آن موضع شده‌اند کمک می‌کند. از نظر تئوری مگنت تراپی، مجموعه این عملکردها موجب تسکین اسپاسم عضلانی و متعاقباً درد ناشی از آن خواهد شد.

طب سوزنی

5

برای استفاده از این روش حتماً به پزشک یا درمانگر مجوزدار و معتبری مراجعه کنید که تجربه بالایی در تسکین دردهای کمر داشته باشد. به طور کلی طب سوزنی باعث افزایش جریان خون در موضع آسیب‌دیده می‌شود و در نتیجه به تسریع در روند بهبودی آن کمک می‌کند.

درمان دستی (کایروپرکتیک)

6

در درمان‌های دستی یا کایروپرکتیک از روش‌هایی مانند اولتراسوند، ماساژ درمانی و تکنیک‌های آرامسازی عضلات برای مقابله به اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود. در مرحله بعد، ورزش‌هایی برای افزایش انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات کمر تجویز می‌شود که از بروز مجدد کمر درد جلوگیری خواهد کرد.

شاک‌ویو درمانی

7

روش شاک‌ویو درمانی کارایی بالایی در رفع اسپاسم عضلانی از طریق فعالسازی عمومی و تسکین عضلات آسیب‌دیده و ناحیه اطراف آنها دارد و در نهایت باعث آرامسازی عضلات می‌شود.

ورزش و درمان فیزیکی

  • هنگامی که التهاب عضلات کمر کاهش پیدا کرد و شرایط اسپاسم عضلانی برطرف شد، ورزش‌های کششی سبک را شروع کنید: کشش رشته‌های فیبری در عضلات کمر می‌تواند به شل شدن و آرامسازی آنها کمک کند و موجب تسکین اسپاسم کمر شود. به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از شروع فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی حتماً نرمش‌های کششی را انجام دهید.
  • نرمش‌های تقویتی را به برنامه ورزشی روزانه خود اضافه کنید: اگر در رشته ورزشی بدنسازی فعالیت دارید، حتماً تعادل مناسب بین ورزش‌های عضلات کمر و سایر عضلات بدن را برقرار کنید.
  • هر چقدر می‌توانید پیاده‌وری کنید: سعی کنید هر جایی و به هر مقداری که برایتان مقدور است برخیزید و پیاده‌روی کنید. برای مثال اگر یک روز را عمدتاً به استراحت و بی‌تحرکی گذراندید، روز بعد سعی کنید چند پیاده‌روی کوتاه در منزل انجام دهید و روز بعد از آن هر یک ساعت یا نیم ساعت یک بار کمی قدم بزنید یا اگر می‌توانید به پیاده‌روی طولانی‌تری بروید. بی‌تحرکی به مدت طولانی باعث سختی عضلات کمر و احتمالاً بروز یا تشدید کمر درد شما خواهد شد.