علت و درمان گرفتگی،خشکی و اسپاسم عضلات و رگ گردن

mas
ماساژ درمانی برای درمان زانو درد و کمر درد
December 6, 2016
ejercicios-para-endurecer-muslos-3_0
ورزش ها و حرکات اصلاحی برای زانو درد و تقویت زانو
December 8, 2016
%d8%b31

خشکی و گرفتگی گردن پی‌آمد اختلال‌ها و بیماری‌های ساختارهای گردن است که با علائمی چون سر درد، درد شانه و گرفتگی شانه همراه است.

خشکی گردن عموماً نتیجه آسیب دیدگی استخوان‌ها، اعصاب و یا عضله‌های گردن است و گاهی علامت مننژیت است. گرفتگی گردن ممکن است نشأت گرفته و واکنش به اسپاسم عضلانی در اثر ابتلا به عارضه‌ها یا آسیب‌دیدگی‌ها و ضرباتی باشد که گردن درد را به دنبال دارد.

سفتی، گردن درد و دشواری در چرخاندن سر از علائم گرفتگی گردن است که گاهی با سر درد و درد شانه یا بازو همراه است. خشکی و گرفتگی گردن در اکثر موارد از رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلانی ناشی می‌شود و ظرف چند روز با استراحت کردن و مراقبت مناسب تسکین می‌یابد. البته گرفتگی گردن گاهی نشانه آسیب دیدگی جدی ستون فقرات، لغزش دیسک، عفونت یا اختلال‌های ستون فقرات است. بنابراین در صورت مواجهه با خشکی و گرفتگی گردن برای تشخیص صحیح و برخورداری از درمان مناسب با متخصص طب فیزیکی مشورت کنید.
متخصصین کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی پیشگام، از تکنیک‌های مختلفی برای تخشیص علت خشکی و گرفتگی گردن استفاده میکنند و سپس بهترین روش‌های غیر جراحی را با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌کنند.
در صورت داشتن هرگونه سؤال و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما با شماره ۰۹۱۲۸۹۴۰۳۳۱ و ۶۶۵۷۶۹۹۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

اسپاسم عضله گردن چیست؟


%d8%b32

به انقباض غیرارادی عضله اسپاسم یا گرفتگی عضلانی گفته می‌شود که به صورت ناگهانی بروز می‌یابد، معمولاً به سرعت برطرف می‌شود و غالباً دردناک است.

اسپاسم عضلانی با پرش عضلانی تفاوت دارد. پرش عضلانی یا فاسیکولاسیون به حرکت جزیی غیرقابل کنترل بخش کوچکی از یک عضله بزرگتر گفته می‌شود که از زیر پوست قابل مشاهده است.

علل گرفتگی گردن


گرفتگی گردن مشکل شایعی است که غالباً پی‌آمد خوابیدن در وضعیت نامناسب، نشستن مقابل رایانه به مدت طولانی یا کشیدگی عضله در اثر وضعیت اندامی نامناسب یا حمل بار سنگینی است که فشار بیش از حدی را به شانه‌ها وارد کرده است.

اضطراب و استرس وارد کننده تنش به عضله‌های گردن، تروما یا آسیب دیدگی درگیر کننده گردن و ابتلا به بیماری‌هایی چون روماتیسم، مننژیت یا سرطان از علل گرفتگی گردن محسوب می‌شود.

 درمان اسپاسم عضلانی


 استراحت


%d8%b33

سعی کنید پس از گرفتگی گردن به مدت چند روز فعالیت بدنی را کاهش دهید تا علائم کمتر شود و مقداری از التهاب برطرف شود. شرکت در ورزش‌هایی مانند فوتبال، گلف، دو یا وزنه برداری را به مدت ۲ تا ۳ هفته متوقف کنید.

 دارو

%d8%b34

استفاده از ضد درد موضعی: استفاده از پمادهای حاوی منتول یا دیگر مواد تسکین دهنده پوست و عضلات تسکین سریع درد را به دنبال دارد. آیسی هات، بنگای و اسپر کرم متداول‌ترین پمادهای موضعی تسکین دهنده درد ناشی از گرفتگی گردن هستند.

مصرف ایبوپروفن یا آسپرین: داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین را می‌توان بدون نسخه برای تسکین درد از داروخانه تهیه کرد. حتماً قبل از مصرف بروشور دارو را مطالعه کنید و آن را بیش از مقدار تعیین شده مصرف نکنید.

تغییر وضعیت خواب


%d8%b35

·        بالشی انتخاب کنید که گردن را به خوبی نگه دارد.

·        بالش خود را پس از گذشت یک سال عوض کنید.

·        سعی کنید بدون بالش بخوابید.

·        از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

کمپرس سرد

%d8%b36

گردن دردناک و گرفته را با کمپرس سرد تسکین دهید. دمای پایین ناحیه دردناک را بی‌حس می‌کند و تجمع اسید لاکتیک را محدود می‌کند؛ اسید لاکتیک فراورده جانبی طبیعی متابولیسم عضلانی است که باعث درد و گرفتگی می‌شود.

نکته: یخ را مستقیم روی پوست نگذارید.

گرمادرمانی

%d8%b37

اگر گرفتگی پس از ۴۸ ساعت استفاده از کمپرس سرد برطرف نشد، به گرما درمانی روی بیاورید. گرما با افزایش دادن جریان خون از شدت گرفتگی کم می‌کند.

  • کمپرس گرم را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه روی گردن بگذارید. تا تسکین کامل روزانه ۳ تا ۴ بار از کمپرس گرم استفاده کنید. از پد، بطری آب داغ، حوله یا پارچه داغ می‌توانید به عنوان کمپرس گرم استفاده کنید.
  • زیر دوش بایستید و اجازه دهید آب گرم تا اندکی داغ به مدت ۵ دقیقه روی گردن جاری شود. در این بین گردن را نچرخانید و حرکت ندهید. این کار را ۲ یا ۳ بار در روز تکرار کنید.

فیزیوتراپی 

%d8%b38

متخصص فیزیوتراپی همکاری بین مفصل‌ها و عضله‌ها را با انجام حرکت‌هایی خاص افزایش می‌دهد. پرکاربردترین حرکت‌های فیزیوتراپی برای رفع گرفتگی گردن به شرح زیر است:

  1. رترکشن گردن
  2. پایین بردن سر
  3. خم کردن به طرفین
  4. چرخاندن
  5. فلکشن (خمش)
  6. کشش کتف

حرکت‌های اصلاحی گردن

%d8%b39

انجام حرکت‌های اصلاحی گردن برای درمان گرفتگی و خشکی گردن بسیار موثر است و تنش و فشار ناشی از عضله‌های سفت و کشیده را برطرف می‌کند. البته حتماً پیش از انجام این تمرین‌ها با متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید:

  1. صاف بنشینید و بدن را شل کنید.
  2. سر را به جلو به سمت قفسه سینه و رو به عقب به سمت آسمان حرکت دهید. این حرکت‌ها را چند دقیقه تکرار کنید.
  3. سر را به طور متناوب به سمت شانه راست و چپ خم کنید. این حرکت‌ها را چند دقیقه تکرار کنید.
  4. سر را بدون خم کردن بدن به آهستگی بچرخانید و به سمت راست و سپس چپ نگاه کنید. این حرکت‌ها را به طور متناوب به مدت چند دقیقه انجام دهید.
  5. تمرین را با چند چرخش ملایم شانه به اتمام برسانید.

کایروپراکتیک و درمان دستی

%d8%b310

گرفتگی گردن غالباً با ماساژ و درمان‌های دستی کایروپراکتیک درمان می‌شود. متخصص مفصل‌های گردن را به منظور تعیین ناحیه‌های گرفته یا قفل شده معاینه می‌کند؛ سپس مفصل را آزاد می‌کند تا استخوان‌ها به راحتی خم شود و با خمش و حرکت کردن بدن حرکت کند. به این ترتیب مفصل دامنه حرکتی طبیعی خود را بازمی‌یابد.

الکتروتراپی

%d8%b311

الکتروتراپی یا برق درمانی عضله‌ها و عصب‌ها را به منظور بهبود عملکرد تحریک می‌کند. شل شدن عضلات و تسکین درد متعاقب از مزایای الکتروتراپی است. کاهش گرفتگی گردن از ابتلا به میگرن و تحمل درد توانفرسا جلوگیری می‌کند.

طب سوزنی

%d8%b312

طب سوزنی در رفع کشش و گره‌های ناشی از خشکی گردن موثر است. طب سوزنی توانایی بیمار را جهت مدیریت عارضه و غلبه بر استرس و اضطراب دامن زننده به عارضه افزایش می‌دهد. شواهد موجود بیانگر مفید بودن طب سوزنی برای تسکین ناراحتی‌های گردن است.