درمان کمردرد، دیسک کمر و سیاتیک در بارداری

tenderness
درمان ورم و آب آوردن زانو بدون جراحی
November 21, 2016
1
علت درد و التهاب جلوی زانو و زیر کشک (زانوی دوندگان)و درمان آن
November 24, 2016
40

کمردرد در دوران بارداری بسيار شايع است. در حدود نیم تا سه چهارم از زنان باردار در مقطعی از دوران بارداری خود به کمردرد دچار می‌شوند. اما برای تسکین ناراحتی و درد کمر و جلوگیری از بدتر شدن آن، اقداماتی زیادی هست که می‌توانید انجام دهید. شدت درد کمر در بعضی از خانم‌ها که قبل از باردار شدن هم به آن دچار بوده‌اند، در طول دوران بارداری بیشتر می‌شود.

متخصصان ما در کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام می‌توانند به بیمارانی که از کمردردهای ناشی از بارداری یا عارضه‌های زمینه‌ای مانند دیسک و سیاتیک رنج می‌برند، کمک کنند تا دوران بارداری را راحت‌تر سپری کرده و برای زایمان خود آمادگی بیشتری کسب کنند.

مراجعه به یک متخصص طب فیزیکی که تجربه بالایی در زمینه روش‌های درمان فیزیکی در دوران بارداری داشته باشد، می‌تواند به تسکین کمردردهای بارداری کمک زیادی نماید. اما قبل از هر چیز باید اطمینان حاصل کنید که به یک متخصص طب فیزیکی مورد تأیید که تجربه و تخصص او در زمینه درمان خانم‌های باردار است، مراجعه می‌کنید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمردرد بارداری و روش‌های موجود برای درمان آن از طریق شماره های ۰۹۱۲۸۹۴۰۳۳۱ و ۶۶۵۷۶۹۹۱-۰۲۱ با ما تماس حاصل فرمایید.

علت‌ها و دلایل کمردرد و درد سیاتیک در دوران بارداری


در دوران بارداری یک هورمون به نام ریلکسین، وظیفه شل کردن لیگامنت‌های شما را بر عهده دارد. شل کردن لیگامنت‌ها از همان اوایل دوران بارداری شروع می‌شود و میزان هورمون ریلکسین در هفته‌های دهم تا چهاردهم از دوران بارداری به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

هنگامی که شما وارد سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری خود می‌شوید، افزایش وزن جنین و بزرگ شدن اندازه رحم باعث می‌شود که فشار بیشتری بر روی لیگامنت‌ها و عضلات ناحیه کمر وارد شود. این فشار مضاعف می‌تواند منجر به بروز دیسک کمر شود و کمردرد شدیدی را در زنان باردار ایجاد کند که هر چقدر جنین رشد می‌کند، شدت این درد هم بیشتر می‌شود. علاوه بر آن در صورتی که شما اضافه وزن یا اندام نامتناسب داشته باشید، احتمال بروز درد پایین کمر در دوران بارداری شما بیشتر خواهد بود.

عارضه سیاتیک به خاطر دیسک کمر در دوران بارداری، چندان شایع نیست. اما دردهای پایین کمر که علائمی شبیه به درد سیاتیک دارند معمولاً در دوران بارداری زیاد اتفاق می‌افتد. علائم سیاتیک ممکن است در اثر کشیدگی عضلات و ناپایداری مفاصل ستون فقرات نیز به وجود بیاید. درد استخوان لگن، مشکلات مفاصل ساکروایلیاک و عارضه‌ای به نام سندروم پیریفورمیس از شایع‌ترین علل دردهای سیاتیک در دوران بارداری محسوب می‌شود. سندروم پیریفورمیس عارضه‌ای است که یکی از عضلات ناحیه باسن به نام عضله گلابي شکل يا پيريفورميس را درگیر می‌کند.

علائم کمردرد در دوران بارداری


کمردرد بارداری به احتمال زیاد در ناحیه محل اتصال استخوان پایین کمر به لگن احساس می‌شود. کمر درد در دوران بارداری ممکن است به سادگی با درد لگن اشتباه گرفته شود. بنابراین لازم است که این نوع دردها، به دو گروه مختلف تقسیم‌بندی شود:

درد پایین کمر. اگر قبلاً هیچ گاه درد پایین کمر را تجربه نکرده‌اید، می‌توان گفت که به صورت یک درد شدید و گُنگ در قسمت پایین کمر است که وقتی به طرف جلو خم می‌شوید، آن را احساس می‌کنید. این درد موجب کاهش توانایی شما در حرکت دادن قسمت پایین ستون فقرات یا ناحیه لومبار می‌شود. هنگامی که بر روی ماهیچه‌های خاصی در کمر افرادی که از این درد رنج می‌برند فشار وارد کنید، احساس ناراحتی و درد شدیدی به آنها دست می‌دهد.

درد کمربند لگنی (PGP). این درد در اثر شل شدن لیگامنت‌ها و ناپایداری مفاصل ساکروایلیاک در ناحیه لگن به وجود می‌آید. ممکن است این درد در پشت لگن و در محل اتصال استخوان لگن به استخوان دنبالچه در انتهای ستون فقرات احساس شود. مفصل بین استخوان لگن و استخوان دنبالچه با عنوان مفصل ساکروایلیاک شناخته می‌شود. درد این ناحیه می‌تواند به صورت کوبشی، تیر کشیدن، گُنگ یا سوزش باشد و به طور متناوب بروز کند. درد PGP می‌تواند به پشت کشاله ران نیز کشیده شود. به همین علت است که بعضی از پزشکان عمومی یا پرستاران، این درد را با درد سیاتیک اشتباه می‌گیرند.

متخصص طب فیزیکی ابتدا تعیین می‌کند که درد شما فقط از نوع درد پایین کمر یا فقط از نوع درد کمربند لگنی و یا ترکیبی از این دو می‌باشد و سپس برنامه درمانی شما را بر اساس نتایج به دست آمده تنظیم می‌کند و یک سری ورزش‌های تقویتی برایتان تجویز می‌کند که باید در منزل انجام دهید.

اگر شما در استخوان عانه (شرمگاهی) یا ناحیه اطراف آن در طرف جلوی بدن نیز احساس درد دارید، ممکن است به خاطر یک بیماری به نام اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD) باشد. این عارضه لیگامنت‌های ناحیه لگن را درگیر می‌کند.

عوارض ناشی از کمردرد بارداری


کمردردهای دوران بارداری می‌تواند انجام کارهای زیر را برای شما مشکل کند:

– برخاستن از حالت نشسته

– غلتیدن در رختخواب

– پوشیدن و در آوردن لباس‌ها

– راه رفتن به مدت طولانی

– بلند کردن و حمل اجسام سبک وزن

برای تسکین کمردرد خود چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


رعایت توصیه‌های زیر می‌تواند به تسکین کمردردهای دوران بارداری کمک کند:

ورزش

در نظر داشته که باشید که انجام خودسرانه هر گونه ورزش برای کمردرد به ویژه در دوران بارداری می‌تواند  بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل قبل از شروع هر گونه برنامه ورزشی حتماً با متخصص طب فیزیکی و حرکات اصلاحی صحبت کنید.

۱- کشش عضله گلابی شکل (پیریفورمیس)

41

این حرکت کششی باعث تسکین کشیدگی و سفتی عضله گلابی شکل در عمق لگن و باسن می‌شود و می‌تواند شدت درد سیاتیک را کاهش دهد.

۲- کشش با کمک میز

42

این حرکت برای دوره بارداری بسیار خوب است و به کشش و تقویت عضلات کمر، باسن و پشت ران پا کمک می‌کند.

۳- حرکت کبوتری

43

یکی از حرکات شناخته شده و رایج در ورزش یوگا می‌باشد که به تسکین دردهای شبیه به سیاتیک در دوران بارداری کمک می‌کند.

۴- کشش عضله چرخاننده لگن

44

این حرکت می‌تواند در تسکین دردهای ناشی از همردیف نبودن استخوان‌های لگن و وضعیت نادرست اندام‌ها کمک کند.

ماساژ

45

ماساژ یک راهکار ساده و مؤثر برای خلاصی از دردهای پایین کمر در دوران بارداری می‌باشد. ماساژ باعث آرام‌سازی و تسکین عضلات خسته و دردناک می‌شود. یک درمانگر باتجربه می‌تواند به شما کمک کند تا دامنه حرکت مفاصل خود را افزایش داده و میزان فشارهایی که در زمان کار کردن به اندام‌های شما وارد می‌شود را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید تا احساس راحتی بیشتری در دوران بارداري داشته باشید. به خاطر داشته باشید که برای ایمنی بیشتر و حفظ سلامتی خود و کودکتان هرگز نباید برای ماساژ درمانی به سالن‌های ماساژ که درمانگران متخصص در زمینه ماساژ زنان باردار در آن حضور ندارند، مراجعه کنید.

تناسب اندام و وضعیت صحیح بدن

46

  • سعی کنید در هنگام نشستن به یکباره بدن خود را رها نکنید و در زمان برخاستن هم کمر خود را نچرخانید. از نشستن یا ایستادن در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی خودداری کنید.
  • در هنگام ایستادن یا نشستن، قوز نکنید و کمر خود را کاملاً صاف نگه دارید و گاهی کمر خود را تا جایی که باعث درد و ناراحتی نشود، خم و راست کنید. همیشه در هنگام کار کردن، با فواصل زماني کوتاهی استراحت کنید تا خسته نشوید.
  • در هنگام نشستن، یک بالش کوچک یا یک لومبار رول در پشت پایین کمر خود بگذارید.

طب سوزنی

47

طب سوزنی می‌تواند به تسکین کمردردهای شما در دوران بارداری کمک کند، اما دقت کنید که برای استفاده از طب سوزنی باید حتماً به درمانگر باتجربه‌ای مراجعه کنید که آموزش و تجربه کافی در طب سوزنی مخصوص دوران بارداری را داشته باشد. زیرا در دوران بارداری باید از درمان در بعضی از نقاط طب سوزنی اجتناب شود.

بالش‌های مخصوص بارداری

48

در طول دوران بارداری خود در هنگام خوابیدن به روی پهلو بخوابید و یک بالش مثلثی شکل مخصوص بارداری در زیر شکم خود بگذارید. اگر با این بالش‌ها راحت نیستید، می‌توانید از چند بالش یا ضربه‌گیر مختلف استفاده کنید و ببینید کدام یک از آنها برای شما راحت‌تر و مناسب‌تر است.

گرما و سرما

یک حمام آب گرم یا يک بسته داغ یا فشار آب گرم دوش حمام می‌تواند در تسکین درد و ناراحتی کمر شما مؤثر باشد. استفاده از بسته‌های یخ نیز می‌تواند باعث کاهش درد و ناراحتی شما شود.

آیا می‌توان از کمردرد در دوران بارداری پیشگیری کرد؟


شما می‌توانید با تقویت عضلات و بهبود تناسب اندام و وضعیت بدن خود از بروز کمردرد در دوران بارداری پیشگیری کنید. ورزش منظم نیز در جلوگیری از بروز کمردرد تأثیر دارد. پس اگر تاکنون به طور منظم ورزش نمی‌کردید، از همین حالا به تدریج شروع کنید.

ورزش‌های تقویتی از قبیل پیلاتس، شنا و کلاس‌های ورزشی مخصوص پیش از تولد نوزاد می‌تواند به جلوگیری از بروز کمردرد و تقویت عضلات ناحیه کمر و شکم شما کمک کند.

در هنگام بلند کردن اجسام سنگین، بايد خیلی مراقب کمر خود باشید. اگر مجبور به بلند کردن چیزی هستید، آن را نزدیک بدن خود نگه دارید و به جاي کمر، زانوهای خود را برای بلند کردن آن خم کنید. سعي کنيد در هنگام کار کردن و بلند کردن اجسام، کمر خود را خم نکنید و نچرخانید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *